Har du hört talas om SL-minuten, eller har du kanske fått känna av den? Här tittar vi lite närmare på vad det betyder och hur det egentligen fungerar med den tid vi ser på skyltarna i tunnelbanan.
Efter en stressig morgon med utspilld mjölk och krångliga overaller som ska på kastar du en slängkyss till barnen genom fönstret till förskolan innan du rusar vidare till tunnelbanan. Och när du snubblar till i trappan på väg till perrongen slänger du ur dig något som inte lämpar sig i text, men när du väl är nere och ser att skylten visar 1 minut till nästa tåg kan du äntligen andas ut. Du hinner i tid till jobbet!
Du går mot andra änden av perrongen och tänker att tåget borde komma in när du är framme vid rätt del. Väl där tar du upp telefonen för att kolla om du fått några lajks för ditt senaste Facebook-inlägg med bilden på surdegsfrallorna du bakade till familjen till lördagsfrukosten. Du fastnar i flödet och läser en artikel som en kompis har kommenterat när du plötsligt kommer på att det måste ha gått mer än en minut vid det här laget. Du tittar upp mot skylten och ser att den nu istället visar 2 minuter för att i nästa sekund byta till 3. Vad är det som händer? Det skulle ju bara vara 1 minut och du skulle hinna i tid! Då känner du ett vinddrag och hör gnisslet av tåget som rullar in på stationen.
En SL-minut är bara en prognos
Det du just har upplevt är ett klassiskt exempel på den berömda SL-minuten. Varje stockholmare som använder kollektivtrafiken från tid till annan känner till den och har med största sannolikhet upplevt den. Man kan tro att SL räknar tiden på ett annat sätt än vi andra, och det är faktiskt precis så det ligger till. Det vi ser på skyltarna är inte en exakt tidsangivelse utan snarare än prognos som kan töjas fram och tillbaka. Kollektivtrafiken är av naturliga skäl dynamisk och det kan inträffa saker på väg från en station till en annan vilket betyder att prognosen behöver justeras.
Ibland har vi tur och minuten är kortare än 0 sekunder och i andra fall, ofta i rusningstrafik, behöver vi vänta 237 sekunder för en minut. Precis som med så mycket annat i vår moderna tid försöker man nu råda bot på det här med hjälp av en mobilapp som förarna loggar in på och anger vilken linje de ska köra. Mobilen känner sedan av vibrationerna när tåget ankommer och lämnar stationerna vilket gör att tidsangivelserna justeras i realtid med betydligt högre exakthet.
Kan det vara så att ett klassiskt Stockholmsbegrepp som SL-minuter snart kommer tillhöra det förflutna? Något som morgondagens stressade småbarnsföräldrar varken kommer att känna till eller behöva förhålla sig till.
Text och foto: Sasha Branner